Interne Søgninger på Webshop: Hvad kan du lære af søgefunktionen?
Få hjælp til

Hjemmesider

Søgemaskineoptimering (SEO)

Nyhedsbreve

Sociale Medier

Få hjælp til

Hjemmesider

Søgemaskineoptimering (SEO)

Nyhedsbreve

Sociale Medier

Blogindlæg

Den interne søgefunktion: Hvad søger brugerne efter på din webshop?

03/05/2021 Webshop

Du kan lære meget ved at se nærmere på de søgninger, som dine brugere foretager internt på din webshop. For ja, selvom du måske synes, det er nemt at finde produkterne i din shop via menustrukturen, så er der sandsynligvis en del, der bruger din webshops søgefunktion. De, der bruger søgefunktionen, er ofte loyale brugere, der så gerne vil købe i din shop, at de bruger tid på at søge efter et specifik produkt, som de ikke selv har kunne finde frem til via din menustruktur.

Det er ikke nok bare at stole på, at søgefunktionen er god, og at dine brugere kan finde alt det, de søger efter. Derfor skal du undersøge, hvad dine brugere søger efter og finde ud af, hvad de søger efter, som ikke giver noget søgeresultat. På den måde finder du ud af, hvad dine brugere ikke kan finde, og hvad dine brugere tror du har i webshoppen. Informationerne kan du f.eks. bruge til at optimere dine produktbeskrivelser, så dine produkter dukker op ved de rigtige søgninger eller til at udvide dit produktsortiment, så det indeholder de produkter, dine brugere er på jagt efter. 

Sådan sporer du dine interne søgninger i Google Analytics

Nogle CMS-systemer som f.eks. Dandomain indeholder statistik over søgninger foretaget på webshoppen, men giver dit CMS-system dig ikke de informationer, kan du sætte Google Universal Analytics op til at spore interne søgninger for dig. For at kunne sætte det op kræver Google Analytics, at søgeordet, der bliver brugt i den interne søgning, indgår i URL’en på siden med søgeresultater. Det gør det heldigvis ofte.

1. Lav en søgning på din webshop
Brug søgefunktionen på din webshop og søg efter et vilkårligt produkt. Tjek, hvordan URL’en ser ud på din side med søgeresultaterne.

Eksempel: Søger jeg efter ”prinsesse” på https://mindroemmedag.dk/ lander jeg på denne side/URL, når jeg ser søgeresultaterne: https://mindroemmedag.dk/?s=prinsesse

2. Find dit søgeord og dit forespørgselsparameter
I eksemplet ovenover kan vi se, at ?s=prinsesse er tilføjet URL’en.

Prinsesse er selve søgeordet og er ligegyldigt i denne sammenhæng. I stedet kigger jeg på, hvad der står før =, der står foran søgeordet. Her står der s.

Andre gange kan det f.eks. være q, kw, keyword eller search, der er forespørgselsparameteret.

3. Indsæt dit forespørgselsparameter i Google Analytics
- Log ind på din Google Analytics konto her.
- Klik på Administrator nederst i venstre hjørne og vælg den visning, hvor du vil sætte Site Search op.
- Klik derefter på ”Indstillinger for visning” og scroll ned til afsnittet ”Indstillinger for Site Search”.
- Slå Site Search til, så der fremkommer en lille boks, hvor du kan skrive dit forespørgselsparameter. Vær opmærksom på, du godt kan have mere end ét parameter. Hvis du har det, så angiv alle dine parametre (maks. 5) og adskil dem med et komma. Indtast kun bogstavet eller ordet, f.eks. s (ikke s=).
- Sæt flueben i ”Hold forespørgselsparametre ude af webadressen”, så dit parameter ikke kommer med i dine Google Analytics rapporter.
- Klik på Gem.

Fra nu af vil du kunne finde data om søgninger foretaget på din webshop i Google Analytics under Adfærd --> Site Search.

Hvad fortæller dine interne søgninger dig?

Når du har indsamlet nok data om søgningerne på din webshop, kan du ved at se nærmere på disse data blive klogere på, hvad dine brugere er interesseret i og på jagt efter. Gå ind i din Google Analytics konto, vælg Adfærd og derefter Site Search. Find de 20-30 mest søgte ord i din data. Har du en stor webshop med rigtig mange produkt, kan du med fordel se på endnu flere af de mest søgte ord, men start altid med et overskueligt antal, som giver mening for dig.

Når du har fundet de 20-30 mest søgte ord, så tænk over, om du har produkter i dit sortiment, der matcher søgningen. Notér det ned på en liste og gå derefter ind på din webshop. Lav så en søgning og se, hvilket søgeresultat du får ved de enkelte ord. Har du produkter i dit sortiment, der matcher søgeordene? Dukker de op ved din søgning? Og er det de rigtige produkter, der dukker op? Fremkommer der ikke produkter ved søgningen, så notér det på din liste.

Når du har været igennem dine søgeord og noteret resultaterne fra dine søgninger, kan du arbejde videre med dine resultater. Skriv altid dine ændringer og tilføjelser ind på din liste, så du kan gå tilbage senere og se på resultatet af dit arbejde.

Søgeord med produkter i sortiment
Ved søgeord, hvor produktet allerede indgår i dit sortiment, men ikke fremkommer ved søgningen, bør du arbejde med at få produkterne frem ved søgningerne. Alt efter hvordan dit CMS/din søgefunktion er indstillet, søges der højst sandsynligt efter søgeordet i felter som produktnavn, varenummer og produktbeskrivelse. Her vil du kunne optimere dine tekster, så produkterne vises ved søgningerne fremadrettet. En anden ting, du bør kigge på, er din menustruktur. Er produktet svært at finde? Er vejen hen til produktet for lang? Er produktet placeret i en forkert produktkategori? Overvej, om der er noget, du kan ændre for at gøre det nemmere for brugerne at finde produktet.

Ved søgeord, hvor produktet allerede indgår i dit sortiment, og hvor der fremkommer produkter i søgeresultatet, kan du med fordel se nærmere på disse produkter. Er det de rigtige produkter, der dukker op? Og er det alle de rigtige produkter, eller har du flere, som af en eller anden grund ikke fremkommer? Her kan du også arbejde med dine tekster og din menustruktur for at gøre det endnu nemmere for brugerne at finde produkterne ved en søgning og i din menustruktur.

Søgeord uden matchende produkter i sortiment
Ved søgeord, hvor produktet ikke indgår i dit sortiment, og hvor der derfor ikke fremkommer produkter ved søgningen, kan du overveje om produktet i fremtiden skal indgå i dit sortiment. Derudover kan du med fordel arbejde med den side, der vises ved 0 produkter i søgeresultatet. I stedet for bare at skrive ”Søgningen gav ingen resultater”, kan du ændre teksten, så den også indeholder en call to action. Skriv f.eks. ”Vi har kigget på vores lager, men kan desværre ikke finde produktet, du søgte efter. Kig på alle vores gode tilbud her eller giv os et kald på tf. 12 34 56 78 – måske kan vi hjælpe dig videre!" 

Virker din optimering af søgefunktionen?

Som jeg skrev tidligere, så er det vigtigt, du skriver eventuelle ændringer og tilføjelser ind i et dokument, så du på et senere tidspunkt kan gå tilbage og se på dine resultater. Har din optimering virket?

Når du ser på, om din optimering af den interne søgefunktion har haft en effekt, kan du med fordel dykke endnu længere ned i dine data fra Google Analytics. De kan bl.a. fortælle dig om:

  • De mest søgte ord: Er det de samme som tidligere?
  • Hvor stor en andel af dine brugere foretager en søgning
  • Hvad afvisningsprocenten (bounce raten) er efter søgninger
  • Hvor lang den gennemsnitlige sessionsvarighed er ved søgninger
  • Hvor mange transaktioner, der foretages ved søgninger

Du kan f.eks. fokusere på at mindske andelen af brugere, der foretager en søgning og afvisningsprocenten samt øge den gennemsnitlige sessionsvarighed og antallet af transaktioner.  

Det er ikke nok kun at kigge på dine interne søgninger én gang. Arbejd i stedet med dem med jævne mellemrum – arbejdet gør dig ikke kun klogere på dine produkter og din menustruktur, men også på brugerne af din webshop.

Har du brug for hjælp til at få Google Universal Analytics til at spore dine interne søgninger eller til at forstå dine data, så kontakt mig gerne på info@afkom.dk eller tlf. 42 61 64 06.

Taggs:
Write a comment