Overvej dette, inden du får nyt webdesign
En webside er én af din virksomheds vigtigste kommunikationskanaler. Det er derfor ikke helt uvæsentligt, hvordan din webside ser ud, og hvilke budskaber du præsenterer.
Hvis du vil udvikle en webside til din virksomhed, eller hvis du vil give din webside et nyt design, er der flere ting, du bør overveje, inden du går videre og evt. kontakter en webdesigner. Det er dig, der kender din virksomhed bedst, og det er derfor også dig, der kender din målgruppe bedst og ved, hvordan du ønsker at præsentere dit budskab. Lader du alle beslutninger være op til en webdesigner, ender du ofte med noget forkert, og det kan ende med at koste dig kunder i sidste ende.
Du bør som minimum overveje følgende 8 punkter:
1. Hvad er formålet med websiden? Hvad er sidens primære mål? Sekundære mål?
2. Hvem er din målgruppe? Hvis du har mere end én, hvem er så din primære? Og sekundære?
3. Hvordan får du bedst fat i din målgruppe? Hvilke farver, budskaber, billeder, grafik osv.
4. Hvad skal websiden indeholde? Har du lavet et site-map? Har du brug for løbende at kunne opdatere siden med artikler eller relevante blogindlæg? Kan du selv skrive tekster? Tage billeder? Eller generere andet indhold?
5. Hvilke funktionaliteter har du brug for? Tilmelding til nyhedsbrev, nedtællingsur, login-område, kontaktformular, sociale medier og lignende? Har du brug for at sælge noget? Skal siden være på flere sprog?
6. Har du bestemte krav til websiden? Hvor skal den hostes? Hvad med SSL-certifikat? Bruger du systemer, websiden skal kunne snakke sammen med? Hvad med søgemaskineoptimeringen (SEO)?
7. Har du brug for hjælp til at få din webside koblet sammen med Google Analytics? Google Search Console? Facebook? Andre programmer?
8. Har du brug for en supportaftale, når designet er færdigt? Forventer du en del videreudvikling?
Ovenstående 8 punkter er de tanker, du som minimum bør gøre dig, inden du går videre med design eller redesign af din webside. Jeg udvikler og designer som udgangspunkt ikke selv websider, men jeg har arbejdet med optimerering af hjemmesider og webshops siden 2008. Har du brug for hjælp til at få styr på dine tanker og designmuligheder, kan jeg hjælpe dig. Jeg sætter mig ind i din målgruppe, dit produkt og dine ønsker til din webside og hjælpe dig videre med dine tanker om et nyt webdesign.
Forbedringsforslag til din webside?
Ønsker du en dialog om dine muligheder, eller har du brug for friske øjne på dit nuværende webdesign, så kontakt mig på tlf. 42 61 64 06 eller info@afkom.dk – jeg gennemgår gerne din webside/webshop og kommer derefter med konkrete forbedringsforslag, der kan højne brugervenligheden og øge konverteringen.