Metabeskrivelse
Skriv en god metabeskrivelse
Google siger, metabeskrivelser ikke har en direkte indflydelse på rankings. Men er ikke ensbetydende med, at de slet ikke har en betydning seo-mæssigt. Dine metabeskrivelser hjælper dig med at opnå (større) synlighed og få flere kliks i søgemaskinerne, dvs. påvirke din klikrate. Da klikraten kan have en positiv effekt på dine rankings, er det ikke helt ligegyldigt, hvad vi skriver i vores metabeskrivelser.
Dine metabeskrivelser skal være mellem 135 og 160 tegn, så igen begrænser det, hvor meget du kan skrive. Det er vigtigt, du holder dig under 160 tegn. Ellers risikerer du, at Google forkorter din beskrivelse eller vælger noget andet tekst fra din side. Du må heller ikke lave din beskrivelse for kort (under 135 tegn), for så kan du risikere, at Google tilføjer mere tekst til din beskrivelse. Tekst, du ikke selv er herre over, og hvor du ikke får kommunikeret dit budskab klart ud.
For du kan komme helt i mål med dine beskrivelser vil jeg anbefale dig først at tjekke dine konkurrenters metabeskrivelser og så udarbejde dine beskrivelser. Kender du dine konkurrenters metabeskrivelser, kan du nemmere skrive beskrivelser, der skiller sig ud fra deres, og som fremstår endnu tydeligere i Googles søgeresultater.
Herunder finder du 10 tips til, hvordan du opbygger og skriver dine metabeskrivelser.
10 tips til dine metabeskrivelser
1. Længden skal være mellem 135 og 160 tegn.
2. Sørg for din beskrivelse er på 2-4 sætninger.
3. Lav en læsevenlig beskrivelse, så det er hurtigt at skimme, hvad det drejer sig om.
4. Betragt din metabeskrivelse som en salgstekst. Sælg dit produkt (indholdet på din landingsside), men lov ALDRIG mere end du kan holde.
5. Skal beskrive og være rettet mod deres respektive sider, dvs. de skal passe til sidens metatitel og indhold.
6. Medtag dit primære søgeord i beskrivelsen. Det primære søgeord bliver nemlig highlightet i Googles søgeresultater og kan derfor være med til at tiltrække ekstra opmærksomhed.
7. Brug en call-to-action mindst én gang, dvs. du bør opfordre brugeren til at udføre en given handling, f.eks. køb her, læs mere, klik her og forudbestil.
8. Brug gerne mindst ét power ord i din beskrivelse, f.eks. billig, boost, effektiv og certificeret.
9. Gør dine metabeskrivelser unikke, dsv. lad være med at bruge den samme beskrivelse flere steder. Det bliver kedeligt.
10. Tjek dine konkurrenters metabeskrivelser og bliv på den måde klogere på, hvordan du kan skille dig ud i søgeresultaterne.
Få hjælp med gratis SEO-tool
De bedste metabeskrivelser får du ofte ved at prøve dig frem og teste dine beskrivelser af. Du kan også gøre brug af et af de gratis tools, hvor du kan arbejde med og "få hjælp til" din metatitel og metabeskrivelse. Prøv f.eks. CTR-toolet fra Storybase. Her kan du bl.a. sikre dig, at din beskrivelse ikke bliver for lang, samtidig med at toolet giver dig anbefalinger til forbedringer.